منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

This page appears broken !!

بدايةً مش عارفه أنا فى القسم الصحيح ولا لأ ،، لكن يحق للمشرفين نقله فى المكان المناسب

الرسالة ديه ظهرت لي أثناء تصفح النت :

This page appears broken

بعدها النت رفض الدخول لأي صفحة ،، عملت إعادة برمجة لكن مافيش نتيجة

بصراحة انا توقعت إنه إختراق ،، ونزلت ويندوز جديد

والنت إشتغل بعد كده كويس

بس انا عاوزه اعرف هو كده فعلاً إختراق ،، ؟

وإزاي أعرف إن الكومبيوتر أو الأيميل بتاعي إتهكر

وإيه الوقاية والعلاج لو حصل ده

وشكراً ليكم جداً وفي ميزان حسناتكم آمين

المواضيع المشابهه

Oops! This link appears to be broken.

Broken Sword 3 - Sleeping Dragon

الحلقة الثالثة : the broken

لعبة Broken Sword كامله.

لا اختراق و لا حاجة ان شاء الله
المشكلة دي سببها اما شريط ادوات Toolbar تم تثبيته فى متصفح الانترنت مثل شريط ادوات جوجل او الياهو او Ask
أو الثاني مشكلة فى الـ DNS من مزود الخدمة لديك

فى حالة كان السبب التول بار كان يمكن حل المشكلة عن طريق عمل تعطيل Disable للتول بار ده او غيره فى المتصفح و عمل تنظيف للـ Cookies و الملفات المؤقتة او بواسطة احد برامج التنظيف و ابسطها برنامج ccleaner و هو برنامج مجاني و الواجهة بسيطة و سهلة

فى حالة لو كانت مشكلة من الـ DNS , يبقي كدا المشكلة من طرف مزود الخدمة و يمكن استخدم خدمة الـ DNS المقدمة مجانا من جوجل (استخدمه فى العمل لدي بدل من ارقام مزود الخدمة)

بالنسبة لحماية الجهاز و الايميل من السرقة يفضل استخدام باسورد قوي للايميل يحتوي على حروف كيرة و ضغيرة و ارقام و رموز و لا يقل عن 8 , فيه بعض مزودي خدمة البريد الالكتروني المجاني زي جوجل بتقدم خدمة استعادة الحساب فى حالة فقده عن طريق رقم الموبايل الشخصي, و يفضل تغيير باسورد الايميل كل فترة مثلا 6 اشهر
ايضا تثبيت برنامج حماية قوي و تحديثه بصفة مستمرة , عدم استقبال ملفات سواء عبر الماسنجر او الايميل الا بعد فحصه ببرنامج الحماية حتي لو كانت من طرف موثوق (الحرص واجب)
فصل كيبل النت من الجهاز فى حالة عد استخدم الجهاز
ايضا عمل فحص كل فترة مثلا اسبوع للجهاز ببرنامج الحماية (يفضل تحديث البرنامج قبل القيام بالفحص)

لا اختراق و لا حاجة ان شاء الله

نأملُ ذلك ،، الحمدلله

اقتباس :-
المشكلة دي سببها اما شريط ادوات Toolbar تم تثبيته فى متصفح الانترنت مثل شريط ادوات جوجل او الياهو او Ask
أو الثاني مشكلة فى الـ DNS من مزود الخدمة لديك

فى حالة كان السبب التول بار كان يمكن حل المشكلة عن طريق عمل تعطيل Disable للتول بار ده او غيره فى المتصفح و عمل تنظيف للـ Cookies و الملفات المؤقتة او بواسطة احد برامج التنظيف و ابسطها برنامج ccleaner و هو برنامج مجاني و الواجهة بسيطة و سهلة

فى حالة لو كانت مشكلة من الـ DNS , يبقي كدا المشكلة من طرف مزود الخدمة و يمكن استخدم خدمة الـ DNS المقدمة مجانا من جوجل (استخدمه فى العمل لدي بدل من ارقام مزود الخدمة)

لا أعتقد المشكلة فى أى تولبار لأني مانزلتش أى حاجة جديدة الفترة الأخيرة

لا أستبعد تكون المشكلة من مزود الخدمة خاصة إن بيجيلي مشاكل كتير بسبب الموضوع ده

بالنسبة لحماية الجهاز و الايميل من السرقة يفضل استخدام باسورد قوي للايميل يحتوي على حروف كيرة و ضغيرة و ارقام و رموز و لا يقل عن 8 , فيه بعض مزودي خدمة البريد الالكتروني المجاني زي جوجل بتقدم خدمة استعادة الحساب فى حالة فقده عن طريق رقم الموبايل الشخصي, و يفضل تغيير باسورد الايميل كل فترة مثلا 6 اشهر
ا
والله اخى انا لي فترة كبيرة أستخدم كلمة سر صعبة جداً على الإختراق وهى (123456)

اصل كنت فاكرة الدنيا فيها آمان ،، المهم إن من ساعة ماتم إستخدام الأكونت بتاعي هنا فى داماس

غيرت اي باسورد لي فى اي مكان

يضا تثبيت برنامج حماية قوي و تحديثه بصفة مستمرة ,
ايضا عمل فحص كل فترة مثلا اسبوع للجهاز ببرنامج الحماية (يفضل تحديث البرنامج قبل القيام بالفحص)
هو ده المطلوب أخى برنامج حماية جيد (تنصحني بأي برنامج) ؟

بالنسبة للأنتى فيروس (النود ) هل يحتوى على حماية من الأختراق ، ؟

جزاك الله خيراً للمساعدة أخي الكريم وبارك فيك

أذا كان نظامك Vista أو Windows 7 أنصحك بشدة تحميل برنامج الانتي فايروس من شركة مايكروسوفت ومن لا يعلم من هي شركة مايكروسوفت الرائدة في البرمجيات والانجح في هذا المجال
برنامج قوي جدا خفيف على النظام والاكتر من ذلك فرييييييييي ببلاش
أسم البرنامج Microsoft Security Essentials

لكن هذا لا يمنع من دخول الفايروسات الى جهازك في حال
أستقبال أي برنامج من أحد ولا تنزلي برامج من النت خاصة المكركة لانها من المؤكد تكون ملغومة على الاغلب خليكي بعيدي عن أي برامج غير موثوق بها
بالتوفيق

جزاك الله خيراً أخي الكريم وبارك فيك

وإن شاء الله أنزل البرنامج اللي نصحتني به

لا أعتقد المشكلة فى أى تولبار لأني مانزلتش أى حاجة جديدة الفترة الأخيرة
اغلب التولبار لا تاتي بحالها و انما تاتي مع البرامج ع سبيل المثال شريط ادوات جوجل ياتي مع برنامج المحادثة سكايب و او شريط ASK مع برنامج النسخ NERO, لذا عند تثبيت اى برنامج الانتباه لهذه النقطة.

والله اخى انا لي فترة كبيرة أستخدم كلمة سر صعبة جدا على الإختراق وهى (123456)
الباسورد رقم 1 ع العالم , اول حاجة بيخمنها الهاكر او المخترق هي الباسوردات الشائعة مثل 12345 او رقم الموبايل او تاريخ الميلاد او رقم السيارة

اصل كنت فاكرة الدنيا فيها آمان ،، المهم إن من ساعة ماتم إستخدام الأكونت بتاعي هنا فى داماس

غيرت اي باسورد لي فى اي مكان
الفضول عادة قاتلة فى اغلب البشر , الهكر حتي لو لم يوذي و لكن الاطلاع ع اسرار اخرين يرضيه و يسعده

هو ده المطلوب أخى برنامج حماية جيد (تنصحني بأي برنامج) ؟

بالنسبة للأنتى فيروس (النود ) هل يحتوى على حماية من الأختراق ، ؟
شخصيا استخدم النود سواء فى العمل او اللاب الشخصي , افضل نسخة منه التي تحتوى على الجدار الناري هى نسخة ESET Smart Security
الميزة فى النود انه خفيف ع الجهاز و سريع فى فحص الجهاز , عيبه يحتاج لضبط للاعدادات لرفع الحماية للمستوي الامثل
هناك ايضا برنامج McAfee VirusScan Enterprise برنامج حماية ممتاز و قوي

أذا كان نظامك Vista أو Windows 7 أنصحك بشدة تحميل برنامج الانتي فايروس من شركة مايكروسوفت ومن لا يعلم من هي شركة مايكروسوفت الرائدة في البرمجيات والانجح في هذا المجال
برنامج قوي جدا خفيف على النظام والاكتر من ذلك فرييييييييي ببلاش
أسم البرنامج Microsoft Security Essentials
برنامج ممتاز لا باس به لكن عيبه انه لا يعمل فى حالة كانت نسخة الويندوز غير اصلية او فى حالة ايقاف التحديثات الامنية للويندوز , كما انه قوي فى اكتشاف الفيروسات ضعيف فى التخلص منها

شخصيا استخدم النود سواء فى العمل او اللاب الشخصي , افضل نسخة منه التي تحتوى على الجدار الناري هى نسخة ESET Smart Security
الميزة فى النود انه خفيف ع الجهاز و سريع فى فحص الجهاز , عيبه يحتاج لضبط للاعدادات لرفع الحماية للمستوي الامثل
هناك ايضا برنامج McAfee VirusScan Enterprise برنامج حماية ممتاز و قوي

عندى McAfee VirusScan Enterprise

وبالنسبة للنود ،، اخى أحمد سيعطيني رابط سهل للتحميل إن شاء الله

اما البرنامج ده Microsoft Security Essentials
مش هاينفع لإن نسخة الويندوز عندى مش أصلية

جزاك الله خيراً أخي الكريم للنصيحة والمساعدة بارك الله فيك

بالنسبة للـ McAfee VirusScan Enterprise ده موضوع به احدث اصدارة للبرنامج
https://www.damasgate.net/vb/t222473/

جزاك الله خيراً أخي محمود أقوم الآن بتنزيل النسخة الحديثة

بارك الله فيك وجزاك الجنة