منتديات داماس

Moved to new forum, Click Here to register

تبديد قايمه المنقولات

السلام عليكم ارجو افادتي حيث انني تزوجت من سبع سنوات في شقه بمنزل عائله زوجي وانجبت ثلاثه اطفال ثم طردني حمايا من شقتي اثناء سفر زوجي لطمعه في الشقه وصدر لي قرار بالتمكين من شقه الزوجيه ولكن لازال في مرجله التنفيذ واثناء قيامي باجراءات التمكين من الشقه بلغني من الجيران قيام حمايا بفتح شقتي ونقل عفشي ووضع عفشه مكانه لاثبات في اي معاينه ان الشقه سكن ليه هو مش ليا وطلبت اجراء معاينه للعفش اللي في الشقه لاطمئن علي حاجتي اللي في الشقه وبحضوري المعاينه اكتشفت اختفاء نص عفشي ودهبي وفلوس في الدولاب ومتعلقاتي الشخصيه فسجلتها في محضر منفصل واريد ان اعرف الموقف القانوني في هذه الحاله وهل سا اخذ حقي ام لا لان معاهم محامي حسبي الله ونعم الوكيل فيه بيقنعهم انه هيلغي تنفيذ تمكيني من الشقه واثبات انهم بلا سكن وان الشقه دي عقدها باسم حمايا وهو احق بيها مني انا واولادي يا اما يقعد معايا فيها هو وحماتي وبيقنعهم انه هيجيب شهود تشهد اني كنت بايعه عفشي وده محصلش طبعا وانا كنت سايبه الشقه فيها عفشي كامل ومبعتوش بس عشان ينفي من علي نفسه تهمه التبيد فهل ده صحيح ولا لا وايه الاجراء اللي ممكن اخده في الحاله دي وايه الحكم اللي هيصدر في الموقف ده مع محامي زي محاميهم مع العلم بان كل العفش مثبت في القايمه اللي معايا

المواضيع المشابهه

براءه في تبديد المنقولات لو سلمت قيمتها

قضيتين فى واحد تبديد وتسليم قائمة المنقولات

استفسار من الخبراء حول تبديد المنقولات الزوجية

الادعاء المدني في تبديد المنقولات

عليكم السلام

ارفعى جنحة تبديد منقولات زوجية
وستأخذى حقك كاملا ...

ولكن ارفعى جنحة مباشرة ( عن طريق محضر في قسم الشرطة )

زدعك من سفاهات إن معاهم محام ..... فالتوقيع على قائمة المنقولات
سيجبرهم على عرض المنقولات كاملة عليك .............

وأنصحك اللجوؤ الى محام تثقى فيه .......

شكرا لحضرتك
لكن هل الطعن في القايمه ممكن ياخر الاجراءات
وهل حضور شهود يثبتوا اني مملكش الحاجات في الشقه ممكن يتاخد بيه
لانهم بيلمحوا لكده

الطعن في القائمة سيؤخرها وقت قليل فقط .
والشهؤد ليس لهم دور في ذلك ....
ما دام أن المنقولات موجودة تحت يده ...